RUM SURESİ 30 – 31 – 32 YORUMU
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
فَاَقِمْ
وَجْهَكَ لِلدّ۪ينِ حَن۪يفًاۜ فِطْرَتَ اللّٰهِ الَّت۪ي فَطَرَ النَّاسَ
عَلَيْهَاۜ لَا تَبْد۪يلَ لِخَلْقِ اللّٰهِۜ ذٰلِكَ الدّ۪ينُ الْقَيِّمُۗ
وَلٰكِنَّ اَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَۗ ﴿٣٠﴾
مُن۪يب۪ينَ
اِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَاَق۪يمُوا الصَّلٰوةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ
الْمُشْرِك۪ينَۙ ﴿٣١﴾
مِنَ
الَّذ۪ينَ فَرَّقُوا د۪ينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًاۜ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ
فَرِحُونَ ﴿٣٢﴾
30. ayetin meali: O
halde sen yüzünü, bir hanif olarak dine, Allah’ın insanları üzerinde yarattığı
fıtrata çevir. Allah’ın yaratışında değiştirme olamaz. Doğru ve eskimez din
işte budur fakat insanların çokları bilmiyorlar.
31.ayet meali: O’na
yönelmiş kişiler olarak O’ndan sakının, namazı yerine getirin ve sakın şirke
sapanlardan olmayın.
32.ayet meali: Onlardan
ki, dinlerini parçalayıp hizipler/fırkalar haline geldiler. Her fırka kendi
elindeki ile sevinip övünür.
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Öğünmek alemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Selama layık
olan iki cihan serveri Habibullah Resulü Ekrem (sav) efendimizdir. Selam O’nun
şahsında diğer nebiler üzerine, ailesi üzerine ve ashabı üzerine olsun. Ayrıca
selam Ali (ra) efendimiz üzerine ve O’nun şahsında diğer veliler, kamiller ve
manevi ehlibeyt üzerine olsun…….. Amin.
Hanif; Meyletmek, yönelmek.
Hz İbrahim’in kavmi putperestliğe iltifat etmeyip Allah’ın dini olan islama
döndükleri için İbrahim’e hanif denmiştir. Ayrıca, şerden hayıra, dalaletten
hidayete, diğer dinlerden hak yani gerçek dine dönmek anlamlarında
kullanılmıştır.
Hanif; Pak, tertemiz, arı, duru
anlamlarını da içermektedir. Kötü ve eski halinden vazgeçerek doğruluğa
yönelmiş olan kişi ve ilmi ile amil olan kimselere de denmektedir. Kur’andaki
haniflik; İbrahim’in dinine inanmış olan ve tevhid itikadı ile şirkten arınmış
yani Allah’ın birliği ve tekliğini kabul ve müşahede ederek gerçek dinin
yayılmasına yardımcı olan kişilere hanif denir.
Ali İmran suresi 67.ayet; “İbrahim ne bir Yahudi idi ne de bir Hıristiyan, O sadece Hanif bir Müslümandı/Allah’a teslim olandı. O müşriklerden değildi.”
En’am suresi 79.ayet; “Ben bir hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri
yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.”
Bakara suresi 135.ayet; “Yahudi yahut Hıristiyan olun ki doğruya kılavuzlanasınız” dediler. De ki; “Hayır öyle değil, şirk ve yozlaşmadan uzak bir biçimde İbrahim milletinden olalım. O şirke bulaşanlardan değildi.”
Ali imran suresi 95.ayet; De ki, “Allah doğrusunu söylemiştir. Hadi artık hanif olarak İbrahim’in milletine uyun. Müşriklerden değildi O.”
Nahıl suresi 120.ayet: “Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlı başına bir ümmet idi, bir hanif olarak Allah’ın önünde eğiliyordu, müşriklerden değildi.”
Nisa suresi 125.ayet; “Güzel düşünüp/güzellikler sergileyerek ve özü-sözü doğru bir halde İbrahim’in milletine uyarak yüzünü Allah’a teslim edenden daha güzel dinli kim olabilir! Allah İbrahim’i dost edinmişti.
En’am suresi 161.ayet; De ki; “Şüphesiz Rabbim beni doğru yola dosdoğru dine, Allah’ı birleyen İbrahim’in dinine iletti. O, ortak koşanlardan değildi.”
Yunus suresi 105.ayet; Şu da emredildi, “Yüzünü bir hanif olarak dine çevir sakın müşriklerden olma”. Gibi ayetler Allah indinde dinin hanif olduğu apaçık bir şekilde beyan ediliyor.
El Fatır; Kainatı var eden, çekirdeği yarıp varlığı, özü çıkaran anlamları ile beraber bir şeyi uzunluğuna yarmak demektir. İftar kelimesi de fatırdan gelir ki açmak delmek manasını içerir. Orucun açılmasına bunun için iftar denmiştir. Fatır yarma işlemini yapmakla beraber bir şeyin içindekini ortaya çıkarmak anlamına gelir. Fıtratta aynı köktendir. Tabiat ve yaratılış demektir. Bir şeyin fıtratı yaratılıştan getirdiği tabii özelliklerdir.
Fıtrat; Bir şeyin kabuğunu açınca
içinde bulacağımız önceden yerleştirilmiş bir özü ifade eder. Burada fıtrat
kelimesinin Kur’an ve din açısından yüklendiği mana, Allah’ın insanı kendisini
bilip tanıyacak ve idrak edecek bir kabiliyette yaratması olarak
algılanmalıdır. Yani insan kendisinde mevcut olan özü yarıp çıkararak Rabbisinin
ve kendisinin ne olduğunu bilecek ve de kendisinden ne istendiğini anlayacak
anlamında okunmalıdır. Zariyat suresi56.ayet bunu kuvvetlendirir.
Zariyat suresi 56.ayet; “Ben cinni ve insi ancak bana ibadet etsinler diye yarattım.” Bu ayet nazil olduğunda sahabe Hz. Resul Ekrem (sav) Efendimize soruyorlar, Ya Resulallah ibadet nedir? Hz.peygamber (sav) cevaben; “ehli yarifun ve ehli vahidun” yani Allah’ı bilmek ve O’nu tevhid etmek diyor. Bu hadisin ravisi İbni Abbas (ra) dır.
Araf suresi 172.ayet; “Hani, Rabbin, ademoğullarından bellerinden zürriyetlerini alıp onları öz benliklerine şahit tutarak sormuştu “Rabbiniz değilmiyim?” onlar, “Rabbimizsin buna tanıklık ederiz.” demişlerdi. Kıyamet günü “biz bundan habersizdik” demeyesiniz.” Ayetinde ifade edildiği gibi yaratılışın ilk anından itibaren ademoğlu Rabbini bilmenin ve müşahede etmenin keyfiyetine sahip olmuştur.
Ebu Hanife Hz.leri; Araf 172 ayetini delil göstererek “Kim bu sözleşmeden sonra kafir olduysa muhakkak ki O fıtri ve Vehbi imanını kendi fiili ile değiştirmiş, Kim ki, iman etti ve tasdik ettiyse hakikat O’nun üzerinde sebat ve devam etmiş olur.” Allah, yarattığı kullar üzerinde, ne küfrü ne de iman etmeleri yönünde zorlamaz. Onları ne mümin ne de kafir olarak yaratmamıştır. Adülgani Nablusi Hz.leri bu hususta şunu söyler! “Allah hiçbir kulunun iradesine ve fiiline cebir kullanmaz” Yani insanlar üzerine önceden iman ve küfrü yazmamış sonradan kazanılan bir özellik olarak bu iki durumu da kabullenecek kabiliyette yaratmıştır. Bir hadisi şerifte; “Her doğan çocuk islam fıtratı üzerine doğar sonradan ebeveynleri onları Yahudi, Hristiyan vs.. yapar.” Bu hadisi şerif fıtrattan getirilen inanma yetisinin aile ve çevre koşullarına göre şekillendiğinin vurgusunu yapar. Çünkü uygun bir çevre ve kültürel yapı belirleyici bir unsur olarak ortaya çıkmaktadır. Nitekim Hz. Pegamber (sav) müşrikleri islama davet ettiğinde, atalarının dinlerini terk edemeyeceklerini dile getirmişlerdir. Bununla beraber bozuk toplumlarda yaşayıpta, Allah’ın yarattığı fıtratı bozmadan olayları ve mesajları algılayıp, kendi toplumunun veya ailesinin çarpık inançlarını sorgulayan bireyler de olabilmektedir.
Sonuç
olarak; Olgun yani kâmil bir dindarlık tek başına fıtrattan beslenmez. Allah’ın
yeryüzünde her anda mevcut olan velayet elçilerine teslim olup, O’nda açığa
çıkan vahyin emirlerine bağlanmadan ve O’nların izini takip etmeden din kavramı
tamamlanmaz. Haniflik ve fıtrat O’nların telkinlerinde açığa çıkar ve tam
anlaşılır.
Hucurat suresi 7.ayet; “Bilin ki Allah’ın rasulü içinizdedir.”
Bakara suresi 151.ayet; “Size aranızdan resul gönderdik,size ayetleri okuyor, temizleyip arındırıyor.” Bu ve benzeri ayetlerle cenabı Hak zamanın elçisine tabi olmadan fıtratın açığa çıkmayacağını beyan etmiş olmaktadır.
İşte
Cenabı Hak, Rum suresi 30.ayette yukarıda izah etmeye çalıştığımız değerleri, her kulunda görmek isteğini, yüzümüzü
yaratılışımızda mevcut olan fıtrata çevrilmesini istiyor. Doğru ve eskimez
dinin bu olduğunu beyan ediyor. Haniflik tevhid inancını gerekli kılar çünkü
hanifliğin zıddı müşrikliktir.
Tevbe suresi 28.ayette; “Ey iman edenler, müşrikler bir pisliktir.”
Müşrikliğin
zıddı olan haniflik ise, şirkten arınmışlık ve pislikten temizlenmişlik olup
Hak’kın birliğini ikrar eden bir anlayıştır.
Nisa suresi 116.ayet; Şüphesiz Allah kendisine ortak koşulmasını bağışlamaz. Bunun dışındaki günahları dilediği kimseler için bağışlar. Allah’a ortak koşan kuşkusuz derin bir sapıklığa düşmüştür.
Lokman suresi 13. Ayet; Lokman oğluna öğüt vererek; “Yavrucuğum Allah’a şirk(ortak) koşma, doğrusu şirk büyük bir zulümdür.” Demişti.
Hz. Peygamber (sav) Efendimiz bir hadisi şeriflerinde buyurur; “Ben ümmetimin açık şirkinden korkmam ancak gizli şirkinden korkarım.”
İsmail Hakkı Bursevi Hz.leri; “Her
kimde hanifiyet sırrı yoktur o müşriktir. Eğer zahirde hanif değilse açık şirkle
müşriktir. Eğer batında hanif değilse gizli şirkle müşriktir.
İşte
cenabı Hak Rum suresi 30.ayette kullarının şirkten kurtulup müşrik
olmamasını ve bu şirkle huzuruna varılmamasını istiyor.
Hz. Adem
(as) dan bugüne dek gelen gerek nübüvvet elçileri gerekse velayet elçileri
toplumuna, kendilerinde açığa çıkan Nuru Muhammed irşadı olan ilmi ledün ile
tevhidi ve şirki tanıtarak Allah’a ortak koşulmamasını öğretmişlerdir.
31.ayeti yorumlamak gerekirse; Nahl
suresi 51. Ayet; Allah şöyle
buyurdu; “iki ilah edinmeyin. O ancak bir tek ilahtır, öyleyse yalnız benden
korkun” Gibi ayetlerle de uyardığı kulunu kendisinden sakınması
gerektiğini ortaya koyar. Burada
sakınmak takva ehli olmaktır. Takva ise korunmak, korkmak anlamlarını taşır. Korunmak;
Yukarıda da ifade edildiği gibi Allah kendisinin tek ilah olduğunu ve yanına
başka ilahlar koyup ikileştirilmesini istememektedir. Cenabı Hak ortaklığı
kabul etmediğinden kendisinden sakınılmasını ve tevhid edilmesiyle kulunun
korunmasını istemektedir. Namaz kılmak ise, Ankebut Suresi 45.ayette ifade
edildiği gibi hayasızlıktan ve kötülükten insanı alıkoyar. Ayrıca namaz
müşahede ve miraç demektir. Miraç ise kişinin Rabbi ile beraber olma
keyfiyetini yaşamasıdır. Rabbimiz bizden müşahede namazının kılınmasını farz tutarak
her an kendisi ile birlikte olunmasını istemektedir. Kişi bu müşahede namazı
ile kendisinde ve cümle alemde mevcut olan Rabbini şuhut ederek kendisine ait
bir varlığın olmadığının idrakı ile tevhidi yaşar ve rabbine ortak koşmamış ve
korunmuş olarak Rabbinden sakınır……..
32.yetin yorumu; Dini parçalayıp
fırkalar haline gelmek; Vahyin getirdiği emir ve anlayıştan uzaklaşıp kişinin
kendi anlayışı olan zan ile iştigal etmesidir. Allah birçok ayetinde zannın
hiçbir şey ifade etmediğini beyan etmektedir.
Yunus suresi 36.ayet; “Onların çoğu, hiçbir dayanağı olmayan zandan başka bir şeye uymazlar. Zan ise, gerçek adına hiçbir şey ifade etmez. Hiç şüphesiz Allah, onlar ne yapıyorsa hepsini hakkıyla bilmektedir.”
Yunus
suresi 66.ayet; “İyi bilin ki, göklerde
kim var, yerde kim varsa hepsi Allah’ındır. Allah’tan başkasını tanrı yerine
koyanlar aslında edindikleri o ortaklara tapmıyorlar. Onlar ancak zanlarına
göre hareket ediyorlar ve aksini iddia ederken de yalan söylüyorlar.”
Hucurat
suresi 16.ayet; “De ki; Siz, Allah’a
dininizi mi öğretiyorsunuz.”
Hucurat suresi 7.ayet; “Bilin ki, Allah’ın resulü içinizdedir.”
Bakara suresi 151.ayet; “Size aranızdan Resul gönderdik, size ayetleri okuyor, sizleri temizleyip arıtıyor.” Bu ve benzeri ayetlerle cenabı Hak kıyamete kadar var olacak velayet elçilerini işaret etmektedir. Bana ulaşmak istediğinizde onlar size vesile olur demektedir. Ancak her mürşit, hakiki mürşit değildir, nasıl her şeyin sahtesi varsa bu yolun da sahte mürşitleri mevcuttur. Bunu ayırmanın yegane yolu irşadının Kur’ana uygunluğudur. Kur’an dan onay almayan her bilgi ve anlayış yukarıda da açıkladığımız gibi zandır. Dini bölmek ve parçalara ayırmaktır. İrşad ancak Kamil mürşitler vasıtasıyla olur.
Sonuç olarak; Kur’ana uygunluk
göstermeyen ve Kur’andan onay almayan her bilgi ve davranış dini bölmek ve
fırkalara ayırmaktır. Allah bizleri böyle düşünce ve davranışlardan korusun ve
uzak tutsun inşallah…………….Amin
En
iyisini Allah bilir………
4 Ağustos 2024 tarihinde Pazar günü
tamamlanmıştır.
Emekli öğretmen
Mehmet Naci GÜNEY
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder