31 Aralık 2017 Pazar

Canımı verdim aşkın yoluna

ŞİİR:ABDULMALİK HİLMİ

ŞERHEDEN  (AÇIKLAYAN): NEJDETŞAHİN

                              Canımı verdim aşkın yoluna
                              Varım yağma dedim aşkın yoluna
      Aşk yoluna can vermek, ilâh-i sevgili yolunda ölmektir. Ki bu yol, meslek-i resul telkini olan zikri daim uyanıklığı ve tevhid-i hakiki keşfi irfanı yoludur. Can vermek ise, “Ölmeden evvel ölün” (hadisi şerif) beyanı hikmetince Hak aşığının ölmeden evvel ölmesidir. Ki ölmeden evvel ölmek, Hak aşığının nisbet varlığını fenaya / yokluğa ulaştımasıdır. Bunu ifadeyle; Ölmeden evvel ölmekle canımı verdim ilâh-i aşkın yoluna, cehaletle kendime nisbet ettiğim varım (varlığım) yağma dedim ilâh-i aşkın yoluna, buyruluyor.
                               Bülbülüm feryadım cemal gülüne
                               Ah u zar eylerim aşkın yoluna
      Cemal gülü; resulullah (s.a.v) dir. Ve cemal gülü zamanın kamilin’de ruhu Muhammed olarak zuhur ederek, açığa çıkar. Bu itibarla, yaratılanların cümlesi zuhurlarıyla Hakk’ın cemalini örten celâl perdesini oluştururken, mürşidi kâmil, ruhu Muhammed mazharı olan irşadıyla Hakk’ın cemalini zahir edip açıklar. Bunun için kâmilin meclisindeki Hak âşıkları, ruhu Muhammed zuhurundaki cemal-i ilâhi hasretini çekerler. Ve her fırsatta zikri daim uyanıklığıyla ruhu Muhammed ile zahir olan cemal gülünü ararlar.  
      Bunu beyanla; Bülbülün gül hasretiyle figan edip çığırması gibi, ruhu Muhammed ile açığa çıkan cemal gülünün bülbülüyüm. Her nefeste zikri daimle ah u zar eyler feryad ederim, ilâh-i aşk yoluna, buyruluyor.       
                               Benliği terk ettim dostum varına
                               Mansuram asıldım aşkın yoluna
    Kuranda, “Allah müminlerin velisidir / dostudur” buyrulur. Ki, insanı Allah dostlıuğundan ayırıp ayrı koyan benliğimi, yani cehaletle kendime nisbet ettiğim varlığı benliğimi, müminlerin velisi / dostu olan Allahın makamları keşfi irfanıyla fena / yok edip terk ettim. Ve Hallacı Mansur un asılıp idam olunması gibi, ilâh-i aşkın darağacına (idam sehpasına) asılıp fenafillâha ulaştım, demektir.  


                               Kendimizi attık aşkın nârına
                               Pervane-veş kandık aşkın yoluna
      Pervane; Işık etrafında dönen küçük kelebek vb. Ki, ilâh-i aşk narına / ateşine nisbet varlığımızı pervane gibi hiç kayırmadan atmakla, aşk yolunda derdlerimiz deva buldu, kalbimiz mutmain olup kandı, demektir.      
                               Teslim u kurbanım sultan emrine
                               Fedadır bu canım Hakk'ın yoluna
     Sultan; şah, padişah anlamında olup, zamanın kâmil mürşidi manevi sultandır. Ki kâmilin âli prensipler emri telkinine kurban gibi teslim olmakla, canı varlığımı her an fedadır ilâh-i sevgili olan Hakk’ın yoluna, buyruluyor.   
                                Berdar oldum onun hüsn-i darına
                                Verdim külli varım aşkın yoluna
     Berdar; darağacında asılmak, idam olmaktır, Hüsn-i dar; sevgilinin güzelliğinin oluşturduğu idam sehpası, Külli; bütün, tüm, demektir. Buna göre, darağacında can verip idam olunması gibi, İlâh-i sevgilinin güzelliği benim darağacım oldu da canımı aldı. Ve aşk yolunda Külli, yani tüm nisbet varlığım fenaya / yokluğa verdim, demektir.           
                                "Fedayna" dır zebhim Hilmi Hak yoluna
                                Bedeldir cananım aşkın yoluna
      Zebih; kesilecek hayvan, kurban, bedel; karşılık, demektir. Kuranı kerimde “Ve fedeynahu bi zıbhın azim.- Ve ona fidye olarak büyük bir kurbanlık verdik” (Saffat- 106) buyrulur. Ki bu ayette, İbrahim as. mın oğlu ismaili kurban etmek teşebbüsüne karşılık, yüce Allahın bir koç kurbanı fidye olarak verdiği beyan ediliyor.
     Buna işaretle Malik Efendi Hz. Hilmi lâkbıyla; "Fedayna" dır / zebhim Hilmi Hak yoluna, bedeldir cananım aşkın yoluna buyuruyor. Yani Hilmi cenab-ı Hak yolunda / uğrunda İsmail (as) gibi kurban olur, çünkü İsmail (as.) kurbanına karşılık koç verilmesi gibi, benim Hak yolunda / uğrunda zebih / kurban olmamın bedeli / karşılığı, ilâh-i aşk yoluyla kavuştuğum cananımdır, (ilâh-i sevgilimdir) diyor. Bunu ifadeyle Niyazi mısri Hz;
Bu yolda canın veren canan alır yerine                                                                                          
Aşk dükkânında anın can ile Pazar olur. Buyurur.   


Hiç yorum yok: