ŞİİR:ABDULMALİK HİLMİ
ŞERHEDEN (AÇIKLAYAN): NEJDETŞAHİN
İzzeti Hak
etti nümâ vârımızı
Allah Allah
derken terlettirdi bizi
İzzeti Hak; Allahın üstünlüğü, galibiyeti, Nüma; gösteren, gözüken, demektir. Zamanın
mürşidi kâmilinin telkin ettiği zikir, daim zikirdir. Ve zikri daim her nefeste
ve her zamanda nefes alınan her yerde yapılan zikir olup, hiçbir yer ve mekân, insanın
hiçbir ahval ve pozüsyonu her nefeste zikri daime engel olmaz. Bunu ifadeyle
kuran’da: “Öyle recüller / erler / ruha mensub olanlar vardır ki, ne bir ticaret,
ne bir alış veriş Allahı zikretmekten namazı dosdoğru kılmaktan, zekâtı
vermekten alıkoymaz…” (Nur-37) buyrulur.
Ki bir insan, ancak her nefeste zikri daim ile Allahın makamlarının
müşahadesine ve kulluğun kemaline, yani insanı kâmil mertebesine ulaşır. Bunu
beyanla pir seyyid Muhammed nur Hz: “iki ayaklı tekke olunuz” diye
tembihte bulunur ki bu tembih, her nefeste zikri daim uyanıklığıyla tevhid mertebeleri
müşahadesinde olmamızın tembihidir.
Bazen
ehli zikir müsait olan mekânlarda, eskiden tekkelerde olduğu gibi cehri (açık
sesle) ve darbi (darbeli) olarak, yani açık ve vurgulu bir şekilde ayakta veya
oturarak halka oluşturup zikir yaparlar. Ki bu zikir, ayakta ya da oturarak
açık ve vurgulu bir şekilde yapıldığından ihvanları yorup terletir. Hatta bazıların
da zikrin cezbe hali, böyle cehri ve darbi olarak yapılan zikir anında hâsıl
olur. Ki bu cezbe hali, zikrullahın galibiyet ve üstünlüğünden, zikreden
kişinin müteessir olup etkilemesidir.
Bunu
beyanla, zikrullah uyanıklığı ve cezbesi ile kulluğumuzda izzeti Hak, yani Hakk’ın üstünlüğü ve galibiyeti gözüktüğü gibi, halkayı
zikir de Allah Allah diye zikrederken,
zikrullahın tesiri terlettirdi bizi,
buyruluyor.
Seyrândan
seyrâne ol iletir gözü
Allah Allah
derken terlettirdi bizi
Abdurrahim fedai Hz. “seyrimizin
ednası halktan Hakk’adır seyrimizin âlâsı ise Hak’tan halkadır”
buyurmuşlardır. Ki mesleki resul seyri sülukunda gerek halk’ta hakk’ı, gerekse
Hak’ta halkı seyr etmeye gözü ileten, ancak ve ancak zikrullah uyanıklığıdır. Eğer
bir kalp zikri daim ile uyanmaz ise, o kalbin sahibi rabbin makamlarını hafızasıyla
ezberleyip zekâsıyla ifade edebilir. Fakat zikrullah uyanıklığı olmadan hafızadaki
ezber ve zekâ ile bir kimse, rabbini makamlarında müşahede marifetine asla
erişemez.
Bunu
ifadeyle, seyrandan seyrana yani
rabbimizi makamlarındaki müşahedeye gözü,
ancak zikri daim uyanıklığı ulaştırıp iletir,
Demektir.
İzhâra mecâl
yok esrârımızı
Allah Allah
derken terletti bizi
Zikrullahın eriştirdiği
hoşnutluk ve zevkin esrarını izhâra, yani açıklayıp anlatmaya gücüm mecalim yetmez, deniliyor. Çünkü
zikrullah hoşnutluğu ve zevki anlatılmayıp, ancak tadılır.
Hilmi ya Allah
bilir râzımızı
Allah Allah
derken terletti bizi
Râz: sır manasına olup, Malik Efendi Hz. Hilmi
lakabıyla; anlatılamayan ve ancak tadılan zikrullah zevki sırrını, en iyi ancak
Allah bilir diyor. Vesselam.
Abdülmalik Hilmi divanın
şerhi / açıklaması hatalarıyla beraber burada tamamlanmıştır. Biz kulların
bilgi ve irfanı, Hakk’ın tecellisine mazhar olduğumuz kadardır. Her bir şeyin
en doğrusunu en iyisini ancak Allah bilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder