11 Ekim 2011 Salı

17.BÖLÜM MELEKLER KONUSUNUN SADELEŞMESİ

Hz Pir buyurur;Sen melek ve şeytanla dopdolusun,tercihin,sende galip olanın hükmüne göredir.Cinler de melekle şeytan arasındadır.Çünkü,enfüsteki cin hayali kuvvetlerdir.Hayalin ise hayır ve şer üzerine tesiri yoktur.Sahibini ne hayra ne de şerre yönlendirmez ve sevk etmez.Hayır üzerine etkili olan kuvvet,akıl.Şer üzerine etkili olan kuvvet ise vehimdir.
Bunun için Resulullah (sav) buyurur:Öyle kimseler vardır ki,onlar mutludurlar çünkü,onların akılları galip,nefisleri mağluptur.Öyle kimseler vardır ki,onlara yazıklar olsun,çünkü onların akılları mağlup,nefisleri galiptir.Kişiyi,Yüce Allah’a yönlendiren ve hayra teşvik eden kuvvetler insani unsurlardır.Melek olarak isimlendirilen ve insanı hayra sevk eden akıl ve ruhani kuvvetlerdir.Vehim denilen ve insana vesvese ve kuruntu aşılayan kuvvetler beden ülkesinde iblis ayarında olup onunla eşdeğerdir.Cin ise bunların arasında olup,akıl ve vehim kuvetlerinden değildir.Belki de hayali kuvvetlerdendir.Yağmur damlalarından herbirinin oluşması için bir sebep vardır.Yaratılma sebebi içirisinde bu yağmur damlaları arzın her yerinde olmak üzere belli bölgelere düşerler.Şartların ve sebeplerin yerine gelmesi ile  damlaların o bölgelere düşmesi sağlanır.Yani,yağmur damlalarından herbir damlanın belli bir bölgeye ulaşmasında hikmetler vardır.Her şeyin gerçek olarak bir yaratılma sebebi vardır, onun için ilim ve kudret onun yönlendiği ve istediği şeyi  halk ederek açık eder.Her düşen damlanın melaikesi o bölgede onunla beraberdir.Yani,yerin herbir bölgesi için yağmur damlalarının bir yaratılış nedeni vardır.O yörede belli bir amaç için yaratılan yağmur damlalarının herbiri için melek vardır ve o melekler o bölgede onlarla beraberdir.Melek’den anlaşılması gereken,düşen yağmur damlasının ruhudur.Bu ruh, ya cemadi (taş,toprak)’dir. Cemad olan ruh büyümeyip, onu kalıp halinde durduran kuvvettir.Ya bitkisel ruh dur,bitkisel ruh büyütür ve büyümeyi sağlayan ruhtur.Ya hayvani ruhtur.Bu ruh da hissi kuvvetlerdir. Hissedici özelliklerdir.Ya da insani ruhtur.Bu ruh ise insanı konuşturan kuvvettir.Damlanın ruhu,cemadi ruhtur,o cemadi ruh,damla suretiyle açığa çıkar.O damla suretiyle görünen,ruhu cemadi,o bölgedeki düşen damlaların meleği olur demektir.Düşen yağmur damlası gerçekte melektir.Melek,mana yönünden cemadi ruh olarak yorumlanabilir.İşte o cemadi ruh yani melek,damla suretiyle göründü.Yaratılan herbir yağmur damlası için bir melek vardır. Yağmur oluşumunun sebeplerinden birisi, yeryüzünde rutubeti ortaya çıkaran Ay’ın soğukluğudur.Bir diğer sebep de buhar oluşumunu sağlayan Güneşin sıcaklığıdır.Güneş’in sıcaklığı ve Ay’ın soğukluğu ile her gece ve gündüzde deniz suları azalır ve çoğalır. Denizlerde ve karalarda rutubeti oluşturan Ay’ın soğukluğudur.Oluşan bu rutubetten dolayı deniz suları çoğalır. Güneşin sıcaklığından dolayı da deniz suları buharlaşarak yükselir.Bu azalma ,Ay’ın soğukluğu ile ortaya çıkan rutubetten karşılanarak giderilir.Yağmur sebeplerinden biri de, gaybın anahtarları olarak bilinen rüzgarların idare edilmesidir.Gaybın anahtarlarından ilki, ilimdir.Kuzey rüzgarı ile açığa çıkar ve yükselen buharı toplar.İrade de güney rüzgarını toplar ve açık eder.Hayat ise saba rüzgarı ile belirir,Yüksekte bulunan, buharlaşmış suların oluşturduğu bulutları tatlı kılarak yağmasına neden olur.Kudret ise,batı rüzgarları ile ortaya çıkarak,yükselen buharların yoğunlaşmasını sağlar.Yoğunlaşan buhar kütlesinin yağmur olarak yağmasını kolaylaştırır.Sözün özü olarak, yukarıda  belirttiğimiz dört rüzgarın anahtarları; ilim,irade,hayat ve kudret olmaktadır.
Kuzey rüzgarı;İlimin görünmesidir.Güney rüzgarı;İradenin görünmesidir.Sabah rüzgarı; Hayatın görünmesidir.Batı rüzgarı;Kudretin görünmesidir.Belirttiğmiz bu olayların geniş olarak açıklaması,maddenin genişlemesi,daralması ve onun seyrini belirten feleklerin devirleri konusunda yapılmaktadır,daha geniş bilgi isteyen buraya bakabilir.
     Kasrı arifanda belirtilir ki;Bulutların hareketi rüzgardandır.Gerçek ehillerinin yani ilahi hikmete sahip olanların katında bulutların yüksekliği yerden yirmialtı mil yukarıdadır.
Bulutların daha yoğun olmasına engel,rüzgar olmayıp gök gürlemesi sebep gösterilebilir.
Kuzey rüzgarı yani poyraz eserse sertlik verir,rutubetten dolayı da bulutlar yükselir.Dübur rüzgarı,kış batısı rüzgarı olup,acı veya tuzlu nemliliği tatlı eder.Güney rüzgarı ise bulutlarda olan rutubeti suya dönüştürür ve yağmur olarak düşmesini sağlar.Poyraz:İlahi sıfatlardan Hayy isminin mazharıdır.Kış batısı rüzgarı:İlim isminin mazharıdır.Gün doğusu rüzgarı: İnat eden,batılda şeytani inatlıkta bulunan.Güney rüzgarı:Kader isminin mazharıdır.
                Ruhu’l beyan’da belirtilir ki;Sabah rüzgarı bulutları dağıtır.Kuzey rüzgarı onları toplar.Güney rüzgarı,bulutların yağmur olarak yağmasını sağlar.Kış batısı rüzgarı da yağmur bulutlarını dağıtır.Sabah rüzgarı öyle bir rüzgardır ki;gece ile gündüz arasında,Güneşin doğduğu yerden eser.Batı rüzgarı ,sabah rüzgarına karşılık olarak Güneşin battığı bölgeden eser.Kuzey rüzgarı;Şın’ın fethiyle esen rüzgar olup güneşi temsil eder.Güney rüzgarları da bulutların yağmur olarak düşmesini sağlar.
                 Tefsir-i Mevakıb’da der ki:Poyraz,bulutları yerden kaldırır,Yıldız rüzgarı onları toplar,Kıble rüzgarı onları yağdırır ve lodos da bulutları dağıtır.
                  Tıbyan’da der ki:Sabah rüzgarı,bulutları yükler.Kuzey rüzgarı onları toplar.
Güney rüzgarı ise bulutları yağdırır.Batı rüzgarları da onları dağıtır.Yağmur tanelerinin
herbiri için bir melek vardır dersen,cüzleri bakımından sözünde doğrusun.
Şarih Hz leri buyurur:Her bir damlanın cemadi ruhu vardır demek,onların herbirinin melekle belirtilmesine mani değildir.Afakta bulunan melekler,mevcüdatın özü ve cevheri olan
efendimiz(sav)’in enfüsi kuvvetleridir.Çünkü bu kainat O’nun iç yüzünün tafsilidir.
Bu ifadeden hareketle,Cebrail(as):Aklı Muhammedi sureti,İsrafil(as):Kalbi Muhammedi
sureti,Mikail(as):Himmeti Muhammedi sureti,Azrail(as):Vehimi Muhammedi suretidir.
Geri kalan melekler de hayali Muhammedi suretleridir.Şeytan,beşeri Muhammedi suretleridir.
Bunlardan da geri kalan melekler ise;Dünya ve ahiret suretlerinden Muhammedi suretlerdir.
Muhammed(sav) üzerine,Yüce Allah salat ve selam edip,temiz ve pak olan ruhlarını şad etsin.
Bu yüzdendir ki,iyi ve güzel işlerin ruhaniyeti melek olarak suretlenir.Nitekim hadisi şerifte belirtilir;Resulullah üzerine getirilen salavat ve duaların harfleri sayısınca melek halk edilir.
Bu melekler de O’na salavat getirirler ve O’nu överler.Buradan doğan sevabı da bu kişiye hediye ederler.Bu sebepdendir ki;Okunan bütün duaların manevi tesirleri olup,bu dua’ların ruhlarından melekler hasıl olur.Havasların(seçkinlerin) sık,sık okuduğu dua’lardan hasıl olan meleklere hizmete memur melekler denir.Dua’ların bütünü ile açığa çıkıp,misali suretlerle görünen ruhaniyete melek,havasdan zuhur edene de hüdam(hizmet melekleri) denir.
                                                  

Hiç yorum yok: