11 Ekim 2011 Salı

4.BÖLÜM İBADET KONUSUNUN SADELEŞMESİ

Bedreddin Hz.leri buyurur:Yönelmesi,sevgi ve alakası tam olmayan bir kişi,cennet, ümit ve hırsı ile veya cehennem korkusuyla kalbi meşgul olup ibadet ederse iyilik ve güzellik adına bir şey kazanamaz.Konusu edilen ibadet ile kalbi meşgul olarak bin sene de namaz kılmış olsa,bu ibadetin ona faydası olmaz.Cennete girme hırsı ve cehennem korkusunun işgal ettiği bir kalp ile kılınan namaz,sakat ve eksik olup,saf ve katıksız değildir.O namaz sakat olup, sahibine hiçbir kazanç sağlamaz.Yani iyilik ve güzellik adına kişiye bir şey ulaşmaz.Cüneydi Bağdadi Hz.leri bu konu için şöyle der:Bir sadık,Yüce Allah’a sevgi ile yönelerek bin sene ibadet etmiş olsa da,bir an, O’ndan yüz çevirse,kaybettiği kazandığından fazla olur.Yani bulduğundan fazla kaybeder.Hele,içi ölü olup,dışı dünya ile meşgul olan kimsenin,iyilik ve güzellik adına kazancı ne kadar olur?O kimse Ahiret alemini nasıl anlar? arifin katında, ahiret gerçeği,iç olgunluk ve müşahede olup,ilahi tecellidir.Diğer zevk ve lezzetler ruhanidir. Cennete girmek ve cehennem korkusuyla yapılan ibadetler,Hak katında eksiktir,kişiyi cennete kavuştursa bile,Hak’ka ulaştırmaz.O halde insana düşen görev ve anlayış,Allah’ın cemalini görmek istemesi ve anlamasıdır.Yani,kişinin ibadet hırsı,Hak’kın cemalini görmek için olmalıdır.Namazların ve  ibadetlerin sakat ve eksik olmaması için,halis yani katıksız bir kulluk gerekir.Katıksız kulluğu anlamak ve bu kulluğun derecelerini bilmek,insan için ihtiyaç olup öğrenilmesi lüzumu vardır.Bu ibadet dereceleri üçtür: Birinci derece:Yani şeriat, ibadet, ilmel yakin,aklı meaştır.Bu düşüncede olanların ibadet amaçları,cennete girmek ve cehennemden korunmaktır.Bu anlayışta olanlar,kendi nefis ve benlikleri ile ibadet ederler. Yani nefsiyle nefsi için yapılmış olup,sakat ibadettir.Gerek kişi yönünden gerekse amaç yönünden sakattır.
İkinci derece:Yani tarikat,ubudiyet,aynel yakin,aklı meaddır.Kişi burada yine,nefsiyle ve kendi varlığı ile ancak Hak’kın rızası için ibadet eder.Amacı cennete girmek veya cehennemden kurtulmak için değildir.Bu derecede olanların ibadeti,kul açısından sakat olan bu ibadet,amaç yönünden halisdir.
Üçüncü derece:Yani hakikat,ubûdet,Hak’kal yakin,aklı küldür.Bütün ibadetler,Hak ile Hak için yapılır.Kişinin yaptığı tüm işlerin halis yani katıksız olması için ibadeti,ubûdet olmalıdır.
                  

Hiç yorum yok: