11 Ekim 2011 Salı

7.BÖLÜM ÖLÜMÜN SADELEŞMESİ

 Ölümün tekrar edilerek kesildiğini belirten Şarih Hz.leri buyurur:Ey,ölümün hakikatını bimeğe talip,bil! Ölüm üç defa kesildi.
Ölümün birinci kesilmesi,İbrahim (as),hayal aleminde,oğlu İsmail suretinde gördüğü ölümün kesilmesidir.Yani İbrahim(as),uyku halinde iken ölümü,oğlu İsmail(as) suretinde görüp kesti.
Ölümün ikinci kesilmesi,ölüm koç suretinde olup,Cebrail (as),İbrahim (as)’a kurban için getirdi.Yani kurban suretinde kesilen ölümdür.                                                                                                                                            
Ölümün üçüncü kesilmesi,Yahya (as)’ın cennet ile cehennem arasında koç suretinde kestiği
ölümdür.İşte üç defa kesilen ve kesilecek olan ölüm budur.İbrahim kıdeminde bulunan kamillerin,tevhid sahiplerinin ve irşadla görevli memurların dışında kalanların,(onların varlıkları hayaldir) yani Haktan gayrisinin ef’al,sıfat ve zat’ları vardır.Zanneden, Gayriyetle, uyku ve hayalde kendine varlık isnat eden ve İsmail kıdeminde olanı da gayrı gören kişi,”O, hakikatta gerçektir”mertebesine teslim olması gerekmektedir.Ancak kişi O,gerçeğe boyun eğer ve teslim olursa,irşadı o zaman gerçekleşir.Gerçek rüya olan fenayı ef’al,fenayı sıfat ve fenayı zat telkinini alan salik,gerçek ismail kıdemine erişir.Bu,salik’in “insanlar uykudadır “hadisi şerifince gerçek uyku olan fenanın telkini ile kendine nisbet ettiği fiil,sıfat ve zatı İbrahim(as) kıdeminde olan kamil tarafından kesilir.Salik,kendi isteği ile bu ölümü zevk ederse yukarıda adları geçen üç tecelli kendisine keşf olup,öldükleri zaman uyanırlar hadisi şerifi gereğince uyanır.Kendi variyetini yok edip,Hakkın varlığını müşahede ve zevk edip, Hak’ka teslim ile hakiki ismail olur.İbrahim kıdeminde olan kamil de tevhidi telkin ve fenayı açık olarak anlatmak üzere bekadan inerek,onu fena mertebeleriyle uyandırıp, ‘Rabbimin yanına gidici’olan,beka mertebelerine geri döner.’Allahın eli,onların elinin üzerindedir.’sırrını bildirmiş olur.İsmail kıdemindeki salik,kendisinden görünen ef’al, sıfat ve zat,Hak’kındır. Kendiliğinden teslimiyeti terk ederek,benlik aynasından gördüğü görüntülerle lezzetlenmekteydi.Ancak,fenayı zatı,’O,onun gerçeği olduğu gibi’sırrını keşf edip,beka için çaba ve yükselme kabiliyetine erişip kendi aslı ve babası olan İbrahim(as)’a teslim oldu. İbrahim(as)’ın makamı olan ‘muhakkak baban rabbinin yanındadır. ’makamı, İsmail(as)’ı etkiledi.İbrahim(as),O’nu ‘Ey! Oğulcağızım’sırrıyla davet etti.İsmail’de ‘Ey! Babacığım emrolunduğunu yap,inşaallah beni sabredenlerden bulacaksın.’Saffat suresi ayet 102. Vaktaki,ikiside Allah’ın hükmüne teslim oldular.Saffat-103
İbrahim(as),onu alın üzere yıkıp ef’al,sıfat ve zat’tın tümünden geçirip cem bıçağı ile kesti. Suret,dış alemden iç aleme geçerek yok oldu.Hak zahir(dış),kendisi batın(iç) müşahedesinde kaldı.
Hikaye:Nasreddin efendi gece ay ışığında kuyuya varıp su çıkarmaya başlar.Kuyuda Ay’ın görüntüsünü görür,Ay kuyuya düşmüş düşüncesiyle alel acele çengeli alıp kuyuya salıverir Çengel kuyunun duvarındaki taşlar arasına sıkışıp kalınca,hoca ipi çekmekte zorlanır,çengel sıkıştığı yerden kurtulunca,hoca kafası üzerine düşer ve başını yarar.Bunun üzerine hoca;  ’Mademki Ay’ı yerine yerleştirip getirdim,başımı yardım ise de ziyanı yok der.Hoca,suretten kurtulup,aslına varmış olur.
       Fenada kesilen fiil,sıfat ve zat,cem makamında tekrar kesilir.Fakat bu kesilme,evvelkine  yani,fena makamlarında ki kesilmeye göre büyük kesilmedir.Niyazi Hz.leri buyurur;
                            ‘Anladım büyük kesilmeye işarettir bu koç
                             Hem beşarettir gele Yahya ile mihman bana.’
Cem ile cem-ül cem arasında hazretül cem’de ki ikilik kalıntısı (bakiyye-i isneyniyet) O’ diridir ve mevcudiyeti daimdir’ sırrıyla kesilip,0,batındır sırrı keşf olunup,asıl üzere ebediyeye ulaşılır.Fenayı zat’ta ve cem de kul,yok olmayıp fenayı-fani oluyor.Fena yok demektir.Nitekim Allah’ü Teala Kur’anı Keriminde buyurur;Ali-imran suresi 169.ayet “Allah yolunda öldürülenleri ölüler zannetmeyin,onlar Rableri katında diridirler, rızıklandırılıyorlar.”Üç yerde kesilen ve yok olan fena ve ölümdür,salik değildir.Miraç denilen merdivenden Azrail gelip;Halkın ruhlarını almak için o merdivenden iner ve yükselir.Cenabı Allah’ın halkı yaratması sırasında Azrail (as) bir avuç toprak alıp Allah’ın kudret eline terk etti.Bu yol Azrail(as) yoludur.İsmail kesilmeye,Yusuf kuyuya,İbrahim de ateşe atıldı.           
                              Ateşe  kuyuya  alın üzere kondu                                                                                                                                                                                      
                              Surette ayrı hakikatte birdi.
Bunlar surette ayrı gibi gözüksede hakikatte birdir.Burada belirtilir ki,hakikat tevhiddendir         denilirse,cevabında deriz;İcad ve vücud,kasd ve maksad,yakınlık ve uzaklık, kavuşma ve ayrılık yoktur.Abdülgani Hz.leri buyurur;  Evham ve kuruntu devirleriyle fikri meşgul oldu.
                                            Devrin zahiri halkdır,batını emirdir.
                                            Fütühatı Muhyiddin bundan ibarettir.
                                            Bir sabahtan kaçan başka bir sabahın doğuşunu görür.
Kuruntu ve üzüntü devirleriyle fikri meşgul oldu,devirlerin dışı halkdır, içi emirdir. Fütühat-ı Muhyiddin bundan ibarettir.İsmail Hakkı Hz.leri kendi şeyhinden işittiklerini Ruhul-beyanda şöyle açıklamaktadır.İbrahim(as) ef’al,sıfat ve zat’tan olan tevhid mertebelerinin hepsini anladı ve kazandı.İbrahim(as) üç şeyle imtihan oldu,bunlar,malı,oğlu ve bedeni idi.Tevhidi ef’al ancak maldan fena ile olur.Tevhidi sıfat evlattan fena ile olur. Tevhidi zat cisim ve ruh’tan fena ile olur.Belirtilen delil ve tertip,makam ve mertebe karşılığında olur.Allah Teala; tevhid mertebelerinin birincisinin gerçekleşmesi için, İbrahim’den malını aldı,tevhid mertebelerinden ikincisinin gerçekleşmesi için,oğlunun kurban edilmesi ile imtihan oldu, üçüncü mertebenin gerçekleşmesi için,Nemrut,İbrahim(AS)’ı ateşe attığında o’nu vücudu ile imtihan etti.Bunların hepsi,tevhid mertebelerinden üç makamın gerçekleşmesi içindir. Bunların,anlaşılması ile fenafillah ve bekabillah açığa çıkar.Allah Teala bize ve size gerçek tevhid anlayışı ikram etsin. Amin…………………
Yine İsmail Hakkı hz.leri buyurur;Kesilme üç’tür,Habil kesilmesi,İbrahim kesilmesi ve (koç suretinde) Yahya kesilmesidir.Habil kesilmesi:Tevhidi ef’al,Yahya kesilmesi;Tevhidi sıfat, İbrahim kesilmesi:Tevhidi zat’a işarettir.
                                                

Hiç yorum yok: