ŞİİR:ABDULMALİK HİLMİ
ŞERHEDEN (AÇIKLAYAN): NEJDETŞAHİN
ŞERHEDEN (AÇIKLAYAN): NEJDETŞAHİN
Ol muharrem mahidir varlık siva onda haram
Mahv-ı
varlık ânıdır hesti fena tecrid-i tâm
Mah:Ay,
Hesti:Varlık, var olma,Tecrid-i tam:Tam
soyunmak demektir. Daha evvelki beyitlerin açıklamasında ifade olunduğu gibi,
Kerbelâ katliamının yapıldığı hicri takvimin muharrem ayında arifibillâh ve
ehl-i kemâl, oruçla perhizle kendine eziyetler etmek gibi etkinliklerle ehl-i
beyti yâd ederek anmaz. Onlar muharrem ayını velâyet makamı olarak
değerlendirerek, makamı velâyet
muharremine ulaşıp manevi ehl-i beyt olmaya gayret ederler.
İşte
yaşadığı zamanda, böyle arifibillâh ve insanı kâmil bir mürşid olan Malik Efendi
Hz; Ol muharrem mahidir varlık siva onda
haram yani makamı velayet muharremi irfanına erişenlere, nisbet varlık ve
Hakk’ın gayrısı olan masiva haramdır yasaktır diyor. Ve devamla, mahv-ı varlık ânıdır hesti fena tecrid-i
tâm buyuruyor. Yani muharrem ayı ile teşbih olunan velâyet makamı, kulun
kendinin ve cümle âlemin varlığını fenafillâh keşfi irfanıyla tecrid edip
soyarak, Hak’tan gayrısı olan masivayı mahvederek tamamen yok eder, demektir.
Terk-i câmla
vatandır hubb-ı abâdan meram
“Matem fî
hubbi ı' bag "dır sırr-ı mütû ey hümam
Terk-i câm:Kul’un nisbet varlığını
fenaya / yokluğa eriştiren aşk şarabının kadehi, Hubb-ı aba: Sevgi, aşk abası / örtüsü,Matem fi hubbı bağ: Sevgiyle bağlanarak yapılan matem, yas,Sırrı mütû:Ölüm sırrı,Hümam:İşine sıkı sıkıya sarılıp o işi
bitiren demektir.
Buna göre; Ey ehl-i beyt için kendine eziyet etmek vb. etkinliklere
sıkıca sarılıp matem yapan kişi, iyi
bil ki matem yapmaktan meram
(maksat),câm’dan yani ilâhi aşk
kadehinden içerek, velâyet marifetiyle nisbet varlığını terk edip, asıl vatan olan Hakk’a kavuşarak vasıl
olmaktır, buyruluyor.
Tabi-i
Hüseyin rızadır her ki gördü bu makam
Cism-i kâmil
Kerbelâdır aşıkına hem imâm
Ey Hz.Hüseyin’in matemini yapan kişi; iyi bil
ki Hz. Hüseyin’i razı etmek, Hz.
Hüseyinin tabiatı ahvâline bürünerek, velâyet makamı keşfi irfanına ulaşmakla olur. Bu da ancak cismi vücudu sureti varlığı, kerbelâ mevki-i
olan zamanın kâmil mürşidi’ne
intisab ederek, onunâli prensipler telkinini imam yapıp âl-i prensiplere uymakla mümkündür, deniliyor.
Âl-i rasul-i
rehnümadır sırr-ı tevhide şeham
Matem içre
daima ehl-i fenadır ey babam
Âl-i rasul:Evlad-ı Resul / ehl-i
beyti,Rehnüma: Yol gösteren, rehber
anlamındadır. Buna göre, mürşid-i kâmil’de zahir olan âli prensipler irşadı, evlad-ı Resul rehnumalığı / yol
göstericiliğidir. Ve manevi evlad-ı Resul olan zamanın kâmil mürşidi’nin rehberliği ile bir insan zikri daim
uyanıklığına, tevhid-i hakiki sırrına ve matem olan velâyet makamı
irfanına ulaşarak, fenafillâhehilleri arasına
dâhil olur, demektir.
Bunu
ifadeyle ey kendine eziyet ve perhiz yapmakla matem yaptığını zanneden kimse,
sende zamanın manevi evlad-ı Resul’u olan mürşidi kâmil’in rehberliğiyle,
tevhid-i hakiki sırrı ile matem olan
velâyet keşfi irfanına ulaşarak, ehl-i
fena ol, buyruluyor.
Canı teslim
eyleyenler ana kıldılar devam
Varlığını
nefy edenler zevk u didare bekam
Manevi evlad-ı Resul olan mürşidi kâmil’in
âli prensipler telkini irşadına teslimiyette
ve sadakatta devamlı olanlar ancak,
nisbet varlığını nefy ederek yokluğa
/ fenaya ulaşıp, zevk udidare bekam
(nail) olurlar. Yani ilâh-i sevgilinin güzel yüzüne kavuşma zevki meramı
maksadına erişip nail olurlar, demektir.
Cümle
evsafdan biridir aç susuzdur hem müdâm
Matem-i
Hüseyn iledir gece gündüz vesselam
Belli zamanlarda,Hz. Hüseyin ve kerbelâ
şehidlerini yâdedip anmak adına yapılan çeşitli
faaliyetlerden biri de, aç ve susuz
kalmak perhiziyle yapılır. Fakat hakikatta Hz.Hüseyin
matemi, velâyet irşadı aydınlığıyla
gece gündüz her zaman ve mekânda devamlı
olarak ilâh-i sevgiliyi müşahade etmektir. Ve böyle bir matemin dâhili olmanın
selamet ve esenliğine erişmeye bak, buyruluyor.
Ah azizim şeyh
Hulûsî'dir şarab-ı aşka can
Hilmi' yâ
matem nedir bildirdi şeyhin bi't-tamam
Şeyh Hulusi Hazretleri, Malik Efendi’nin
mürşididir. Bunu ifadeyle Malik Efendi; mürşidimin içirdiği ilâh-i aşk şarabı bana can oldu diyor.
Ve devamla, kerbelâ şehidleri için yapılan matemin
hakikatı mahiyetiyle beraber, makamı velâyet keşfinin tamamı’nı mürşidim şeyh
Hulusi, mesleki Resul âli prensipler telkini irşadıyla bana bildirdi diyor. Allahuâlem.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder